Badania rynku niezbędne są w każdej branży. Jeśli więc chcemy założyć firmę budowlaną albo w istniejącej już firmie wprowadzić jakiekolwiek zmiany mające na celu zwiększenie przychodów, to musimy znać opinię klientów, czyli ludzi, którzy podpowiedzą nam jakie zmiany są mile widziane, a jakie raczej nikogo nie przekonają do korzystania z usług danej firmy budowlanej. Jak wiadomo, rynek budowlany rządzi się konkurencją, a konkurencja nie afiszuje się za bardzo ze stosowanymi przez siebie strategiami marketingowymi, tym bardziej jeśli są one skuteczne. Można również spróbować wymyślić samodzielnie coś, co dla klientów byłoby miłym zaskoczeniem, ale nigdy nie mamy pewności, czy już jakaś inna firma budowlana nas w tym temacie nie uprzedziła. Firma budowlana ma prawo istnieć tylko i wyłącznie wtedy, gdy klienci chętnie będą korzystać z jej usług, a żeby taką przyjazną klientom firmę zbudować, to trzeba najpierw poznać ich oczekiwania, potrzeby, by móc je spełnić.
Jak to wygląda od kuchni?
Ja wyglądają badania rynku budowlanego od kuchni? Wyglądają one tak, jak wyglądają badania rynku w każdej innej branży. Są różne sposoby, by dowiedzieć się, jaką firmę chętnie na rynku powitaliby klienci albo jakie zmiany klienci widzieliby w istniejących już firmach budowlanych. Badania rynku mogą odbywać się drogą telefoniczną. Taki market research odbywający się za pomocą połączenia telefonicznego jest skuteczny, ale tylko wtedy, gdy rozmówcy chętnie odpowiadają na zadawane im pytania. Podczas badania rynku tą metodą można natknąć się na klientów, którzy chcą chętnie porozmawiać na temat znanych im firm budowlanych, częstotliwości i powodów korzystania z ich usług, plusów i minusów świadczonych przez nich usług i tym podobne tematy, ale mogą trafić się i tacy rozmówcy, dla których taki krótki market research będzie raczej problemem i odmówią udzielenia odpowiedzi na tych kilka krótkich pytań. Badania rynku budowlanego przeprowadzić można również drogą internetową i jest to jeden z najczęściej wykorzystywanych sposobów. Któż z nas nie ma dziś Internetu? Takie osoby raczej się nie zdarzają, a więc każdy, kto ma dostęp do Internetu zapewne nieraz dostał już na maila wiadomość z prośbą o wzięcie udziału w krótkiej ankiecie na temat firm budowlanych albo usług takich firm, albo też wchodząc na jakąś konkretną stronę został „zaatakowany” taką ankietą. Badania rynku mogą również przeprowadzone być w odpowiednio do tego celu przystosowanej sali fokusowej. Są to wówczas badania fokusowe, a market research odbywa się w kilkuosobowych grupach wymieniających się między sobą opiniami i poglądami w towarzystwie koordynatora nadzorującego przebieg całej rozmowy. Market research to, nie zapominajmy, również ankiety przeprowadzane na ulicach miast. Pytania zadaje się wówczas losowym przechodniom, oczywiście jeśli chcą oni na te pytania odpowiedzieć. Zazwyczaj temat budowlany chętniej podejmują jednak mężczyźni, natomiast panie grzecznie się wycofują.